Voeding tegen puistjes

zondag 7 apr 2013 / 0 / Beauty en Make-up Tips, Dieet en Gezondheid

Een van de meest belangrijke beauty eigenschappen, is natuurlijk een huid die vrij is van onzuiverheden zoals puistjes, een glimmende huid, en mee-eters. De voeding heeft een grote invloed op het uiterlijk van de huid. Puistjes kunnen namelijk ook ontstaan, door een verkeerde voeding. Hoewel wetenschappelijk niet is aangetoond dat chocola en vet eten bijvoorbeeld puistjes kunnen veroorzaken, is een tekort van bepaalde voedingsstoffen daarentegen wel een veroorzaker van een onzuivere huid.

Voeding-tegen-puistjes

Voedings gewoonten tegen puistjes

Misschien zal je wel verbaasd zijn om te ontdekken dat kleine veranderingen in je eetgewoonten puistjes voor een groot deel kunnen verminderen en voorkomen. Er zijn voedingsstoffen die een bewezen effect hebben op de huid. Goed om rekening mee te houden bij het boodschappen doen.

Dit zijn tien voedingsmiddelen om puistjes te genezen:

1: Voeding met omega-3
Voeding met omega-3 staat bekend om de huid een oppepper te geven. Het vermindert ook de roodheid van puistjes en acne.
Het werkt vrij snel en effectief. Hierbij is het dat de natuurlijke inname veel doeltreffender werkt dan supplementen. Die worden beter door het lichaam opgenomen. Belangrijke bronnen van Omega-3 zijn bijvoorbeeld: zalm, pijnboompitten, walnoten.
2: Voeding met anti-oxidanten tegen puistjes
Anti-oxidanten zijn enorm belangrijk om de gezondheid en de huid mooi en gezond te houden. Anti-oxidanten bestrijden de vrije radicalen in het lichaam die huidbeschadigingen en puistjes uitbraken veroorzaken.
Voeding die boordevol anti-oxidanten zit is bijvoorbeeld:kersen, bessen, groene thee en spinazie.
3: Selenium tegen puistjes
Selenium, wat is dat eigenlijk? Het is een sterke anti-oxidant die je kan vinden in bijvoorbeeld Braziliaanse noten, amandelen, uien en knoflook. Het is een stof die de elasticiteit van de huid verbetert en naast huidveroudering ook puistjes bestrijdt.
4: Vitamine C
Meloenen, sinaasappels, tomaten, rauwe paprika en aardbeien. Vitamine C versterkt de celwanden en voorkomt hierdoor puistjes en een vette huid. Littekens worden ook sneller genezen.
5: Vitamine E
Staat al jarenlang bekend om de belangrijke eigenschappen voor de huid. Te vinden in verschillende noten, sojabonen, bladgroenten en eieren. Olijfolie zit ook boordevol vitamine E. Het heeft een krachtige eigenschap om littekens op de huid te voorkomen en verminderen. Van puistjes, krijg je vroeg of laat ook littekens.
6: Voeding met water
Watermeloen en peterselie zijn hier twee voorbeelden van. Komkommer en groene salades. Ze zitten allemaal boordevol natuurlijk water. Dit werkt reinigend voor de huid.
7: Vitamine A tegen puistjes
Voeding met Vitamine A helpt om puistjes, acne en een onzuivere huid te genezen. Vitamine A is namelijk rijk aan beta-caroteen. Dit is ook een anti-oxidant, die bijzonder goed samenwerkt met Selenium. Krijg voldoende vitamine A binnen door wortels te eten, zoete aardappel zit er ook vol mee.
8: Magnesium als bestrijder tegen acne
Voeding met magnesium is een goede hulp in de strijd tegen acne. Het helpt om de hormonen weer in balans te brengen. Een verkeerde balans kan namelijk zorgen voor verstopte poriën, en daardoor weer puistjes en mee-eters! Magnesium kan je vinden in havermout, bruine rijst, en vijgen. Maak bijvoorbeeld lekkere koekjes met havermout! Je huid zal je bedanken!
9: Voeding met weinig sodium
Zout of sodium, zorgt ervoor dat je huid zich opblaast als een ballon. Dit is niet goed als je last hebt van puistjes. Verminder het door zo weinig mogelijk kant en klaar voeding te gebruiken. Die zitten namelijk boordevol toegevoegde stoffen zoals sodium.
10: Witte voeding en puistjes
Witte voeding is altijd verkeerd als het om puistjes gaat. Pas dus op met wit brood, witte rijst, aardappelpuree en frietjes. Het zijn allemaal slechte ideeën voor degenen die een schone huid willen krijgen.

Een andere kijk op de zaken

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar dit heeft mijn boodschappenlijst wel een beetje verandert! Dit soort artikelen zijn heerlijk om te schrijven omdat ik er ook van leer tijdens het onderzoeken.
De conclusie is iets dat we al een tijdje weten, maar af en toe niet meer aan denken:
Je bent wat je eet!

Welke voeding die helpt tegen puistjes is jouw favoriet? Persoonlijk maak ik graag groene smoothies. Dit is makkelijk, en dan heb je binnen enkele minuutjes een heleboel goede stofjes binnen!

Reageer op “Voeding tegen puistjes”