Bijkomen in gewicht doe je zo!

zondag 9 jun 2013 / 0 / Dieet en Gezondheid

bijkomenOndergewicht komt net zoveel voor als overgewicht en is een serieus probleem voor de gezondheid. Bij een te laag gewicht krijg je last van vervelende symptomen zoals een lage weerstand, slechte gewrichten, blessures en zelfs de menstruatie kan uitblijven bij ondergewicht. Het is dus belangrijk om zo snel mogelijk bij te komen. Je krijgt meer gewicht door goede en gezonde voeding te eten op vaste tijdstippen gedurende de dag.

Om te verdikken is het aan te raden tenminste zes keer per dag te gaan eten. Op een gezonde manier bijkomen houdt dus ook in dat je niet gewoon een heleboel vettigheid moet gaan eten. Door te kiezen voor gezonde voeding, die wel wat meer vet mag bevatten, kom je snel wat bij in gewicht. Je moet een beetje vet en wat spieren kweken. Dit moet geleidelijk en op een goede manier.

Bijkomen in gewicht

Als je moet bijkomen, dan is dit vaak goed zichtbaar. Bij een te laag gewicht krijg je verschillende klachten zoals vermoeidheid en zelfs je maandelijkse bloedingen kunnen uitblijven. Het ideale gewicht om gezond te zijn, ligt bij vrouwen ook iets hoger dan bij mannen. Vrouwen hebben een beetje vet nodig om goed te functioneren terwijl mannen goed rondkomen met een heel laag vetpercentage.

Hoe kom je bij in gewicht?

  • Eet tenminste zes keer per dag. Dit doe je door je porties goed te verdelen, begin met een ontbijt, lunch en avondeten. Vul dit tussendoor aan met gezonde tussendoortjes.
  • Eet regelmatig gezonde vetten zoals vette vis, avocado, kwark en eiwitten.
  • Drink iedere dag tenminste twee liter water. Te weinig drinken draagt namelijk ook bij aan ondergewicht.
  • Sporten: je denkt misschien bij een te laag gewicht dat sporten overbodig is, dit is niet waar! Je stofwisseling gaat enorm omhoog door te sporten, en je komt dan ook sneller bij.
  • Koolhydraten zijn echte dikmakers. Met wat extra brood, rijst, pasta of aardappelen kan je dus ook goed bijkomen.
  • Accepteer dat het wel even kan duren. Het verdikken moet op een langzaam tempo, een halve kilo per twee weken is bijvoorbeeld een goede snelheid.

Bijkomen zonder vet te worden

Bijkomen is misschien noodzakelijk, vet worden wil niemand! Kies voor meer eiwitten in je voeding en combineer dit met lichte oefeningen met gewichten in de sportschool. Ook door thuis met gewichten te trainen of met spieroefeningen krijg je goed resultaat. Eiwitten zorgen voor spieraanmaak, en brengen het vetpercentage naar beneden. Dit is cruciaal om er niet ‘vet’ uit te zien!

Bijkomen of verdikken: het lukt niet!

Raadpleeg bij twijfel altijd je huisarts. Misschien is er een lichamelijke oorzaak van je ondergewicht.

Ook een diëtist is aan te raden omdat ze gespecialiseerd zijn met voeding.

Reageer op “Bijkomen in gewicht doe je zo!”