Het spectrum dieet

dinsdag 12 feb 2013 / 0 / Dieet en Gezondheid

spectrum dieetEet je weg naar een gezonder leven en voorkom hartziekten met het"Spectrum Dieet", een dieetplan van Dr. Dean Ornisch. Hoewel het bekend staat als een dieet, is het Spectrum dieet meer een levens stijl. Het is ontwikkeld door Dean Ornisch, een respectabele dokter die nu wereldberoemd is omdat hij wetenschappelijk heeft aangetoond hartziekten te kunnen genezen door gezonde voeding.

spectrum-dieet

Waarom het spectrum dieet

Het is een van de meest veelzijdige en gezonde diëten, aanpasbaar aan de levensstijl, smaak en behoeften van iedereen en daarom een van de meest populaire diëten. De reden dat de meesten het volhouden tot het einde is het feit dat het lekker eten is, je krijgt er een beter gevoel door, je valt af en de gezondheid verbetert enorm.
Het dieet vermindert het risico op diabetisch en verschillende vormen van kanker.
Het leuke aan dit dieet is het feit dat er geen verboden voeding is. Je mag alles eten en er is geen schuldgevoel achteraf. Het eetplan richt zich meer erop om levens stijl veranderingen te maken en niet om voedingsstoffen uit te bannen maar te vervangen voor gezonde alternatieven. Een handvat dus om veranderingen te maken in  je leven.

Het meest persoonlijke dieet

Het spectrum dieet is aangepast aan de behoeften van degenen die het volgen en het kan voor iedereen verschillend zijn. Bijvoorbeeld er is een speciaal dieetplan voor een lagere bloeddruk, om af te vallen en nog veel meer.
Je begint met kleine stapjes tot je steeds meer voeding eet van het lijstje. Door een beter gevoel en uiterlijk, raak je langzaam steeds meer gemotiveerd en veranderd het je leven en gezondheid. Door het verder te personaliseren, neemt de kans op succes enorm toe.

Hoe werkt het eigenlijk?

Wat het spectrum dieet betreft, mag iedere voeding gegeten worden in zekere mate. Bijvoorbeeld, als je gewichtsverlies wilt, dan wordt er aangeraden om in meerdere mate gezonde voeding te eten en slechts af en toe of gewoon een heel klein beetje "slechtere" voeding. Je mag dus gerust een hamburger eten, of af en toe een zakje chips. De groenten en andere gezonde voedingsmiddelen moeten gewoon iedere dag in de meerderheid zijn.

De voedings groepen in het spectrum dieet

Het spectrum dieet heeft vijf verschillende voedings groepen van de gezondste tot de slechtste voeding. Groep 1 bestaat uit groenten en fruit, soja producten, hele granen en vetvrije zuivel. Groep 5 bestaat uit rood vlees, room, eigeel, orgaanvlees, friet en "fastfood".
Aan de andere kant heeft de middelste groep voeding in het lijstje staan zoals avocado's, zuivel met een laag vetgehalte, geconcentreerde zoetproducten, koekjes, gebak enzovoort.
Het doel van dit alles is om zoveel mogelijk uit groep 1 te gaan eten. Groep 5 heeft een negatief effect op de gezondheid terwijl groep 1 het verbeterd.
Als je erachter komt waar je nu staat qua voedingsgroepen oftewel in het spectrum, dan kan je andere keuzes gaan maken om vooruit te gaan. Om dit te doen zijn er lekkere recepten te vinden uit verschillende voedings groepen.
Denk bijvoorbeeld aan meergranen pannenkoeken, vegetarische chili en een meergranen cake.

De conclusie

Een van de meest succesvolle diëten die er zijn omdat je nog steeds voeding mag eten uit andere groepen maar gewoon altijd moet zorgen om meer gezonde keuzes te maken. Dit is een dieet dat bijna niet kan mislukken en waarmee je zeker afvalt.

Reageer op “Het spectrum dieet”