Mediterrane dieet

maandag 13 mei 2013 / 0 / Dieet en Gezondheid

Mediterrane dieetHet mediterrane dieet is een goede manier om op een blijvende en gezonde manier af te vallen. Crash diëten zijn schadelijk voor het lichaam, met het mediterrane dieet krijg je niet alleen goede voedingsstoffen binnen, maar blijf je ook genieten van het eten. Het voedingsplan zit vol vis, rode wijn en peulvruchten. Volgens deze voedingsrichtlijnen maak je ook minder kans op kanker, diabetes en hart- en vaatziekten.

Gezond en lekker afvallen

Strand in Venetië

Fotocredit: Mel Stoutsenberger

Afvallen op een fijne, gezonde maar toch blijvende manier? Dan is het Mediterrane dieet iets voor jou! Je doet er wat langer over, maar het is eigenlijk afvallen zonder dieet. Het is een fijne en lekkere levensstijl.

Wat is een Mediterraan dieet?

Het is gebaseerd op het voedingspatroon van de inwoners rond de Middellandse zee rond de jaren zestig. Denk bijvoorbeeld aan Spanje. Hier komt overgewicht nog steeds veel minder voor, en eten de mensen op een heel andere manier.
Tegenwoordig eten veel mediterranen echter ook wat meer Fastfood, te weinig fruit en vezels.

Hoe werkt het dieet?

We hebben heel vaak gedacht dat vet de boosdoener is in de strijd om af te vallen. De mediterranen dachten hier  wel anders over. Je lichaam heeft inderdaad vet, maar ook koolhydraten en anti-oxidanten nodig om goed te functioneren.
Het Mediterrane dieet is samengesteld uit voedingsmiddelen die iets bijdragen aan een goede gezondheid en tegen veroudering. Het is eigenlijk een andere manier om met voeding en het bereiden hiervan om te gaan.

Een Mediterraan leven in Nederland

De Mediterranen waren niet alleen door de voedingsgewoonten zo gezond, ze zijn veel rustiger, hebben minder stress, en doen 's middags altijd een dutje. Beweging is ook genoeg terug te vinden in de Mediterrane levensstijl.

Het is allemaal een kwestie van "Mindset". Probeer je vooral nooit meer druk te maken. Als je ergens op moet wachten, geniet van het moment. Neem een glas rode wijn bijvoorbeeld. Stress vermijden en de tijd nemen is dus de boodschap. Zit ook regelmatig buiten met mooi weer.

De Mediterraanse voedingspyramide

De Mediterraanse voedingspyramide

Fotocredit: http://oldwayspt.org

De voedingsdriehoek oftewel voedingspyramide van de Mediterraanse levensstijl verschild nogal. Zo is olijfolie heel erg belangrijk, en worden zuiverproducten onderscheiden. Kaas en yoghurt worden dagelijks genuttigd, melk en eieren bijna nooit. Dit dieet bevat heel weinig vlees.

Mediterraan ontbijt

Het ontbijt is de maaltijd om tijd voor te nemen. Mediterranen eten het vaak in twee kleine maaltijden gedurende de ochtend.
Dit zijn voorbeelden van een Mediterraan ontbijt:

  • Yoghurt naar keuze met fruit en granola
  • Eiwit omeletten
  • Pindakaas op volkoren toast
  • Cantaloupe met ricotta kaas

Mediterrane lunch

De lunch is een snelle maar zeer lekkere maaltijd die de bloedsuiker stabiel moet houden.

  • Taco salade met bonen naar keuze op een bedje van sla
  • Salade met tonijn, groenten, olijfolie en feta kaas
  • Volkoren brood met humus, groenten en een scheutje dressing

Mediterrane snacks

Noten en gedroogd fruit mag altijd genuttigd worden. Fruit natuurlijk ook.

Avondeten

Bij het Mediterraan dieet is een glas rode wijn bij het avondeten verplicht. Het zorgt voor gezonde effecten, en je geniet meer van het eten.

  • Volkoren pasta met groenten
  • Plantaardige fajitas met tortilla's
  • Hummus met Feta op een tarwe pit
  • Kipfilet met olijventapenade
  • Gegrilde tonijn op rijst

Riomaggiore, Cinque Terre, Italy 3

Fotocredit: zilverbat.

Voordelen

Het is een goede manier om jezelf opnieuw aan te leren om voedingsmiddelen op een andere manier te gebruiken. Het is enorm makkelijk om vol te houden, enorm lekker. Eigenlijk is het gewoon afvallen zonder dieet.

Nadelen

Het gaat minder snel dan bijvoorbeeld de effecten van een Crashdieet. Hier is echter van bewezen dat ze schadelijk zijn, en vaak verlies je meer vocht. Ook is dit gewichtsverlies er zo weer bij.
Het doel van het Mediterrane dieet is om langzaam maar blijvend gewicht te verliezen.

Wetenschappelijke meningen over het dieet

Wetenschappers zijn het erover eens dat het Mediterrane dieet een positieve invloed kan hebben op de gezondheid.

Reageer op “Mediterrane dieet”