Omega 3: de wonderolie!

donderdag 19 apr 2012 / 1 / Dieet en Gezondheid

Omega 3: de wonderolie!Omega 3 vetten tijdens een dieet? Omega 3 is een gezond vet. Zo zijn sommige vetten onmisbaar, vooral tijdens een dieet. Omega 3 zorgt voor een sneller gewichtsverlies en een betere stofwisseling. Een tekort aan vetten kan zorgen voor een slecht humeur en een hongergevoel. Dit zijn de twee grootste boosdoeners van diëten!

Omega 3 en afvallen

Omega 3: de natuurlijke bronnenEr zijn veel wetenschappelijke onderzoeken geweest maar de basis is hetzelfde: ook tijdens een dieet heeft de stofwisseling behoefte aan vet. Zonder vetten kan je lichaam zelfs spieren gaan verbranden. Dit komt omdat het geen kracht meer heeft om de spieren te onderhouden. Vetten zijn dus essentieel tijdens een dieet.

Omega 3 vetten zijn dan natuurlijk de beste keuze. Door een inname van omega 3, vallen mensen veel sneller af in combinatie met een goede voeding en regelmatige beweging. De omega 3 olie activeert de enzymen verantwoordelijk voor de vetverbranding en zorgt hierdoor voor een snellere stofwisseling.

 Een grote reden hiervoor is het effect van Omega 3 op het insuline niveau. Bij een te hoog niveau kan het lichaam namelijk niet effectief vet verbranden.  Omega 3 heeft als eigenschap om de insuline op natuurlijke wijze te verlagen en zorgt hiermee voor een goede vetverbranding.

Omega 3 vetten in de voeding

Omega 3 is aanwezig in vissoorten zoals zalm, makreel, heilbot, sardines, tonijn en haring. Verder zit omega 3 in sojabonen, pompoenpitten en walnoten.

Er zijn ook veel oliesoorten waar omega 3 in zit zoals lijnzaad, koolzaad of walnootolie.

Door tweemaal per week vis te eten en een handvol (wal)noten, ook af en toe een lepeltje omega 3 olie, kan men genoeg omega 3 binnenkrijgen. Omega 3 supplementen kunnen ook gebruikt worden maar op de natuurlijke manier is altijd de beste en de lekkerste keus.

Omega 3 vetten in de voeding

Shutterstock

Mediterraan dieet

Het mediterrane dieet zal voor veel meer resultaten zorgen dan een “Europees” dieet met weinig vetten. Door vetten toe te voegen aan een dieet is het makkelijker vol te houden en gaat het humeur tijdens het dieten met sprongen vooruit.

Het mediterrane dieet bevat veel fruit, groenten en gezonde vetten zoals olijfolie. Het dieet plan richt zich op volle granen, vis en kleine porties met zuivelproducten. eieren, vlees, wijn en noten.

Beweging staat natuurlijk altijd centraal op de achtergrond zoals bij ieder dieet. Het mediterrane dieet staat in dezelfde lijn als omega 3 vetten omdat ze zoveel voorkomen in dit dieet.

Omega 3 en je humeur

Het is een essentiële stof voor de mens omdat het lichaam deze niet zelf aan kan maken en het alleen via de voeding te verkrijgen is.
In landen waar er meer Omega 3 geconsumeerd wordt komt depressie veel minder voor.
Omega 3 zorgt voor een veel beter humeur en gaat depressies te lijf! 

1 reactie op “Omega 3: de wonderolie!”
  1. 1 Vanessa

    Wat een leuk artikel! Ik wist niet dat omega3 olie zo belangrijk is voor een mooi uiterlijk. In de winter is het ook wel te gebruiken om depressies tegen te gaan!

    beantwoorden15 okt 2012 15:48
Reageer op “Omega 3: de wonderolie!”